AC-gass til eldre biler – overgang fra R12 til moderne løsninger

R12 – hvorfor brukes det ikke lenger?

R12 var en utbredt AC-gass, men den:

  • skader ozonlaget

  • har høyt klimaavtrykk

Derfor er den faset ut, og det er strenge begrensninger på bruk og håndtering. Nye biler bruker ikke R12, og reservedeler og service blir stadig vanskeligere å få tak i.

Utfordringer med gamle AC-anlegg

Eldre klimaanlegg kan ha:

  • slitte pakninger og slanger

  • komponenter som ikke er tilpasset moderne medier

  • gammel olje som ikke spiller godt sammen med nye gasser

Alt dette gjør at du må være ekstra bevisst før du fyller noe som helst.

Hvilke alternativer har du i dag?

Typiske alternativer for eldre biler med R12-historikk er:

  • ombygging til et system tilpasset R134a eller andre medier

  • bruk av erstatningsgasser som kan fungere i enkelte R12-anlegg, der tekniske forhold ligger til rette

Her gjelder det å sette seg inn i både teknikk, regelverk og hva andre med samme biltype har gjort.

FrostyCool og lignende løsninger i eldre anlegg

Hydrokarbonbaserte alternativer, som FrostyCool 12a, brukes i dag som erstatning i ulike typer eldre anlegg. Fordeler kan være:

  • lavere GWP

  • effektiv kjøling selv ved lavere trykk

Men det er viktig at du:

  • følger produsentens anbefalinger nøye

  • vurderer tilstanden på hele systemet først

  • har realistiske forventninger – et gammelt anlegg kan trenge mer enn bare gass

Når bør du vurdere full ombygging eller å gi opp AC-en?

Du bør være forberedt på større grep hvis:

  • anlegget er svært lekk

  • flere komponenter er defekte

  • deler er nesten umulige å oppdrive

Da kan ombygging til moderne standard eller rett og slett å akseptere at bilen er “luftkjølt” om sommeren være det mest realistiske.


Tilbake til bloggen