AC-gass til eldre biler – overgang fra R12 til moderne løsninger
Share
R12 – hvorfor brukes det ikke lenger?
R12 var en utbredt AC-gass, men den:
-
skader ozonlaget
-
har høyt klimaavtrykk
Derfor er den faset ut, og det er strenge begrensninger på bruk og håndtering. Nye biler bruker ikke R12, og reservedeler og service blir stadig vanskeligere å få tak i.
Utfordringer med gamle AC-anlegg
Eldre klimaanlegg kan ha:
-
slitte pakninger og slanger
-
komponenter som ikke er tilpasset moderne medier
-
gammel olje som ikke spiller godt sammen med nye gasser
Alt dette gjør at du må være ekstra bevisst før du fyller noe som helst.
Hvilke alternativer har du i dag?
Typiske alternativer for eldre biler med R12-historikk er:
-
ombygging til et system tilpasset R134a eller andre medier
-
bruk av erstatningsgasser som kan fungere i enkelte R12-anlegg, der tekniske forhold ligger til rette
Her gjelder det å sette seg inn i både teknikk, regelverk og hva andre med samme biltype har gjort.
FrostyCool og lignende løsninger i eldre anlegg
Hydrokarbonbaserte alternativer, som FrostyCool 12a, brukes i dag som erstatning i ulike typer eldre anlegg. Fordeler kan være:
-
lavere GWP
-
effektiv kjøling selv ved lavere trykk
Men det er viktig at du:
-
følger produsentens anbefalinger nøye
-
vurderer tilstanden på hele systemet først
-
har realistiske forventninger – et gammelt anlegg kan trenge mer enn bare gass
Når bør du vurdere full ombygging eller å gi opp AC-en?
Du bør være forberedt på større grep hvis:
-
anlegget er svært lekk
-
flere komponenter er defekte
-
deler er nesten umulige å oppdrive
Da kan ombygging til moderne standard eller rett og slett å akseptere at bilen er “luftkjølt” om sommeren være det mest realistiske.