Hvordan lese av manometeret når du fyller AC-gass på bilen
Share
Hva gjør manometeret i et AC-fyllesett?
Manometeret måler trykket på lavtrykksiden av AC-systemet mens anlegget går. Det gir deg:
-
en indikasjon på hvor mye gass som er i systemet
-
en pekepinn på om du nærmer deg riktig fyllenivå
-
en advarsel hvis trykket blir for høyt
Det er ikke en perfekt diagnose, men et nyttig verktøy for en gjør-det-selv-fylling.
Lavtrykksiden – den du skal bruke
Som privatperson skal du kun koble deg til lavtrykksporten. Den er:
-
vanligvis den tykkeste av de to AC-slangene
-
ofte merket med “L” eller lavere trykktall
Høytrykksiden skal du ikke røre – trykket kan være farlig høyt.
Forholdet mellom trykk og temperatur
Riktig trykk avhenger blant annet av:
-
utetemperaturen
-
type gass
-
bilens spesifikasjoner
Mange manometre har fargede områder eller en tabell som viser ca. anbefalt trykk ved ulike temperaturer. Les alltid:
-
hva som står i veiledningen til settet ditt
-
hvilke verdier som regnes som normale for den gassen du bruker
Vanlige feil når man leser manometeret
Typiske feil er:
-
å lese av med AC-en avslått (du skal alltid måle med AC på).
-
å ikke ha dørene åpne eller vifte på full styrke under måling.
-
å sammenligne trykk for feil type gass.
Følg alltid instruksjonene for akkurat ditt sett.
Hva gjør du hvis trykket blir for høyt?
Hvis pilen går godt over anbefalt område:
-
Stopp fyllingen umiddelbart.
-
Slå av AC-en.
-
Vent og observer om trykket faller noe tilbake når systemet hviler.
-
Vurder å kontakte verksted hvis du er usikker – det kan være en indikasjon på andre problemer.