Hvordan lese av manometeret når du fyller AC-gass på bilen

Hva gjør manometeret i et AC-fyllesett?

Manometeret måler trykket på lavtrykksiden av AC-systemet mens anlegget går. Det gir deg:

  • en indikasjon på hvor mye gass som er i systemet

  • en pekepinn på om du nærmer deg riktig fyllenivå

  • en advarsel hvis trykket blir for høyt

Det er ikke en perfekt diagnose, men et nyttig verktøy for en gjør-det-selv-fylling.

Lavtrykksiden – den du skal bruke

Som privatperson skal du kun koble deg til lavtrykksporten. Den er:

  • vanligvis den tykkeste av de to AC-slangene

  • ofte merket med “L” eller lavere trykktall

Høytrykksiden skal du ikke røre – trykket kan være farlig høyt.

Forholdet mellom trykk og temperatur

Riktig trykk avhenger blant annet av:

  • utetemperaturen

  • type gass

  • bilens spesifikasjoner

Mange manometre har fargede områder eller en tabell som viser ca. anbefalt trykk ved ulike temperaturer. Les alltid:

  • hva som står i veiledningen til settet ditt

  • hvilke verdier som regnes som normale for den gassen du bruker

Vanlige feil når man leser manometeret

Typiske feil er:

  • å lese av med AC-en avslått (du skal alltid måle med AC på).

  • å ikke ha dørene åpne eller vifte på full styrke under måling.

  • å sammenligne trykk for feil type gass.

Følg alltid instruksjonene for akkurat ditt sett.

Hva gjør du hvis trykket blir for høyt?

Hvis pilen går godt over anbefalt område:

  1. Stopp fyllingen umiddelbart.

  2. Slå av AC-en.

  3. Vent og observer om trykket faller noe tilbake når systemet hviler.

  4. Vurder å kontakte verksted hvis du er usikker – det kan være en indikasjon på andre problemer.

Tilbake til bloggen